11 november 2010

Samtal med en exman

Exmannen och jag hade ett bra snack igår på Facebook
Vi pratade om att byta barnveckor så att det passar
bättre med andras barnveckor
Vi pratade jobb, han har sökt ett nytt och
var lite nervös
Jag peppade och frågade om hur han tänker
och vad han vill
Det var ett bra samtal, det första sen innan det tog slut

Så kommer det:
Du har inte riktigt lyssnat på min oro om det här. 

Jag erkänner:  
Nej, det har jag inte men jag gör nu. Förstår att det är jobbigt. 

Där kunde det ha varit bra, där kunde han ha nöjt sig
 Men icke:
Väljer att inte sura över ointresset utan se det 
som ett litet steg mot vänskap. 
Jo, lite surar jag. Jag har försökt berätta. ;-)

Jag kontrar: 
Jag tycker att det är bättre att se det som händer nu, 
att jag lyssnar, än att sura. 
Det är framåtriktat. Det gillar jag.

Han kan fortfarande inte släppa det:
Helt rätt. 
Och ännu bättre om du inte lägger allt ansvaret 
på mig utan också funderar på varför du inte brydde dig. 
Vi var väl vänner då också? 
Trots det som var dåligt.

Där lackade jag ur och loggade ut
Och det kan jag göra
Det kan jag göra, numera!
Gissa om det känns bra

4 kommentarer:

Caroline sa...

Jag tror att han gör precis samma sak: Som han vill. Han säger precis som han vill, även om jag tror att han också ser att det var att tjata in budskapet denna gången. Han behöver inte ta hänsyn till vad som händer efteråt eller vad som händer i natt eller hur du mår av att höra det utan kan säga också precis som han vill.
Det där var nog en diskussion mellan två fria fåglar som just nu inte behöver eller tänker ta ansvar i det sociala spelet.

Ha en skön dag!

Anonym sa...

Absolut! Håller med Caroline.



Han känner nog precis samma glädje som du av att äntligen vara fri!

Anonym sa...

Vad skönt för er att ni inte behöver anstränga er längre för att vara ert bästa jag, utan bara kan vara. Nu, utan behovet och beroendet av varandra, verkar ni båda två som mest lyckliga. Era alias stämmer. /Ri

Fortfarande lycklig sa...

Det är bra om han också ger uttryck för att må bra och vara gladare nu. Men det är inte de signaler jag får. Mot mig är han fortfarande mest bitter och ivrig att diskutera det som varit. Och det är jag inte ett dugg intresserad av.

Jag vill bli behandlad som en vän bland andra, inte som ett ex som man måste ösa bitterhet över. Det behöver jag inte, nämligen.