25 november 2010

Makt

NU bestämmer jag mig!
Jag bemöter inte ETT enda mail till med gnäll och tjat
från Exmannen
Det är ju för fan som att vara ihop fortfarande!
Som om han klamrar sig fast genom att skicka en massa
gnälliga mail om mina misstag bakåt i tiden och om sina rädslor
för vilken usel mamma jag kommer att bli nu
efter skilsmässan
Jag sparkar mig själv på benet för att inte ta åt mig
men det klart att jag gör det ändå
En person som man har samtalat med om allt möjligt 
i så många år... Det tar tid att inse att det handlar om makt och inte
välvilja
Hans kontroll av mig, fortsatt
Jag ska inte ge honom det

3 kommentarer:

Caroline sa...

Å vad tråkigt att höra att han skickar gnäll till dig. Jag tänker att man inte behöver reda ut allt, när man har bestämt sig för skilda vägar. Det är för att man inte kunde reda ut allt som det blev den vägen och då känns det som att det kan vara svårt att hitta lösningen i efterhand. Däremot kan man hitta den avskalade relationen som krävs för att man ska kunna mötas i dörren när man lämnar av barnen eller på utvecklingssamtalen på skolan och så vidare.

Hoppas att du kan fokusera på din nya väg.

Anonym sa...

Bra! Skitbra! Du har makten om ditt liv, ingen annan.

Har haft liknande erfarenhet. Var mkt jobbigt ett tag. Men till slut, när jag envist beslutat mig för att nog är nog och inte gav upp. Så försvann han plötsligt. I mitt fall handlade det inte om taskiga beskyllningar om hur dålig jag skulle vara men jag blev satt i en roll jag inte ville vara i, nämligen den där "mamma" som är det som innerst inne förstår honom och ställer upp. Jag ville inte ha den mer efter att det var slut. Jag stod på mig. Och det gick. När jag någon gång långt senare träffade på honom och han slutat höra av sig, eftersom jag var envis till tusen, så var han precis likadan. Så mitt tips, vänta dig inte att han förändras. Men gör din egen förändrig så du inte drar till dig fler sådana.

Blir så glad för din skull! Nu är det slut på offerroll. Du kan, vill, gör! Och du får och ger KÄRLEK!!! Grattis och fortsätt på den goda vägen!

Fortfarande lycklig sa...

Caroline: Precis min åsikt! Det tog slut bl a för att vi inte klarade av att prata med varandra längre. Det finns så mycket sår och bitterhet åt båda håll att jag inte tror att det går att reda ut. Det gick inte på de år vi försökte som par och jag tror inte det kommer att gå nu heller, och i vilket fall orkar jag inte försöka mer. Nu ska jag fokusera på mitt nya liv, min nya kille och mina barn.

Anonym: Tack för pepp! Jag tror inte heller att han kommer att förändras. Han kör exakt samma stil nu som när vi var ihop. Det är sjukt tröttsamt men nu har jag bestämt mig för att bara låta honom hålla på och sluta försöka bemöta, för det går inte. Det tar aldrig slut.

Nu finns kärlek och ge och få! Det är mitt fokus. Livet är underbart!