15 november 2010

Ett fungerande ex?

Mitt ex är ett väldigt bra ex
Mina stora barns pappa menar jag då
Vi bråkade inte som par och vi bråkar inte som ex
Han är en bra pappa och ett bra ex och en bra vän
Vi hänger inte men när vi har kontakt och ses
så flyter allt bra och vi hjälper alltid varandra
så mycket det går
Det är liksom aldrig nåt tjafs

Jag tror inte att jag kan vänta mig detsamma
från Exmannen
Han har börjat redan
Tjafsar om att jag berättade för Yngstan om Min älskade
Det var för tidigt och fel och betyder att jag inte
är lyhörd för hur han vill ha det
Och när han ändå håller på så matar han vidare
med oro för att jag ska flytta och att Yngstan ska
få byta skola och yada yada obefogad oro

Herregud säger jag bara
Vem av oss är det som har en merit som
fungerande ex och vv-förälder?

6 kommentarer:

Caroline sa...

Jag har en sådan relation som du har med dina stora med min stora. Visst är det skönt! Komplikationsfri. Vi har inga problem att träffas men umgås inte heller. Gällande exmannen så förstår jag dina tankar om att det blir annorlunda. Det är trevligt att diskutera, men man kanske kan låta somliga saker bara hända.

Jag tycker inte att han har att göra med vem eller hur många du träffar så länge det inte är så att du ställer uppfattningen om män och kvinnor och hur man behandlar dem som insats.

I övrigt anser jag det normalt att man både träffar andra och att det tar slut och att det inte är något man måste hymla om. Och att det både kan gå fort och långsamt. Barn måste inte skyddas mot allt och man måste inte vara överens om allt när man är särade på. Vill han vänta längre med att tala om sin nya relation så väntar han.

Det man tycker är mest olikt det den andre praktiserar kan man ju prata om med barnet, ge sin syn på. Här säger jag att pappa får leka så mycket han vill med lego, men jag tycker att barn leker och föräldrar är med när de vill om de vill, när äldsta kommer med sina käglor om att pappa minsann leker mycket mer med honom än vad jag gör. Och jag försöker visa var jag lägger min tid tillsammans med honom. I köket när vi bakar och lagar mat, vid sagan på kvällen och vid ankdammen på lördag. Till exempel. Pappa har inte fel, jag har inte rätt. Vi gör olika. Det är okej.

Åsa sa...

Caroline du är så klok! *sparar ner din text för framtida behov*

Anonym sa...

ja inte är det du som är den fungerande föräldern. Helt fantastiskt vilken förträngningsförmåga du har över din egen oförmåga.
Sorgligt.

Fortfarande lycklig sa...

Caroline: Vi tänker likt, som vanligt. Fint att du finns!

Anonym: Ursäkta, men vem är du och var vet du om hur jag är som mamma? Jag väljer att betrakta det här inlägget som en fånig provokation eftersom jag vet att jag är en väl fungerande mamma och ex till mina stora barns pappa. Välkommen till verkligheten!

L sa...

Tror fortfarande att allt kommer att bli bra på sikt. Jag har också en bra relation med mina barns pappa, men när jag tänker efter riktigt noga så var det lite osmidigt precis när vi hade separerat.
Tror du är en jättefin mamma, liksom exmannen är en lika fin pappa.

Fortfarande lycklig sa...

L: jag hoppas på det. Han är bitter på mig nu och det kan jag på sätt och vis förstå. Jag tänker agera som en vuxen människa och bra förälder och hoppas att han gör detsamma.