24 september 2012

Nya böcker till mitt hem

Helg utan barn. Några få dagar i månaden är det bara vi och det är viktiga dagar. Våra dagar. Men det betyder inte att de måste vara så himla speciella jämt, att de alltid måste fyllas till brädden med sådant som man inte kan göra vilken dag som helst när barnen också är hemma. Jag känner mer och mer att det jag verkligen saknar och behöver är vardagsliv med honom. Vanligheter som att äta frukost, sitta och läsa tidningen hemma i köket och gå på stan tillsammans - sånt gör vi. Men vi gör inte det där som folk som bor ihop gör: städar, tvättar, röjer på vinden, åker till Ikea och handlar gemensamma saker. Jag längtar efter att det men vet också att det är meningslöst att tänka på det.

Så jag pysslar här hemma ensam istället. Stryker förra veckans tvätt och funderar på att rensa i bokhyllan, ge bort lite dubletter och hopplösa gåvoböcker som jag aldrig kommer att läsa. Skapa plats för vad som kanske kommer med hem från Bokmässan. Nya böcker - vad skulle livet vara utan?

Inga kommentarer: