30 juni 2011

Om bloggandet

Plockar upp tråden från Caroline

1 – Hur länge har du bloggat?
Sen 2006.

2 – Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?

Jag visste knappt att bloggar fanns på den tiden. Nån bild hade jag absolut inte.

3 – Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Radikala mamman.

4 – Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Det var en jag under påverkan som skrev dem. Jag blir lite ledsen när jag tänker på dem. 

5 – Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Ett tiotal skulle jag tro att det är. De finns här till höger. 

6 – Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Jag läser mest dagboksbloggar.

7 – Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Bobbie

8 – Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Caroline, Suziluz

9 – Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Barnen vet inte om det, min pojkvän vet och tycker om det, samma gäller några nära vänner. Men det är många som inte vet.      

10 – Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja det  tror jag.

11 – Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Eftersom jag skriver anonymt kan jag vara väldigt personlig, men jag lämnar inte ut människor som jag vet läser och som skulle känna igen sig.

12 – Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Ja det är ju mycket. Eftersom jag inte vill blir "avslöjad" skriver jag t ex aldrig om jobbet. Jag har en icke-anonym blogg där jag kan uttrycka mig om allt som jag inte kan skriva om här.

13 – I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Det är en del av det, självklart. Annars skulle jag ju lika gärna kunna skriva dagbok. Att formulera sig för läsare gör att jag skärper mig. 

14 – Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Ja, det som bloggaren vill att man ska se. Förutsatt att h*n är sann. 

15 – Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja, några få. 

16 – Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja, definitivt. Om man inte vet var gränserna går och är naiv.

17 – Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?
Ja, det har jag. Inte på länge, men när min exman och jag fortfarande var ett par och han också bloggade så kunde folk uttrycka sig så att jag blev väldigt ledsen.  

18 – Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja det har hänt.
 
19 – Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det finns inga egentliga nackdelar. 

20 – Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Ja, det är jag ganska säker på.

21 – Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Caroline har redan gjort det... Få se... Suziluz, Drömma-Lotta, Bobbie, Bloggfrossa-Mike och Det kunde tatt seg ut-Jakob. 

22. – Finns det någon som inte bloggar vars blogg du skulle vilja läsa?
Ja, det finns det! Men ingen som jag kan nämna här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Uppdraget utfört!
Tänker som du om dig och mig; att vi är väldigt olika. Förutom ditt vackra språk, som jag bara njuter av, så imponeras och inspireras jag av din nakenhet, din sårbarhet.
Bilden av dig i mitt huvudet visar en mycket vacker kvinna!

Fortfarande lycklig sa...

Såg det och tackar!

Det är fascinerande att läsa dig. Du är (om jag läser dig rätt) en sån tjej som jag skulle vilja vara och ibland nog är: rolig, snygg, självsäker och kaxig. Jag är mer försiktig än jag vill, ofta. Nakenheten är oundviklig. Att blogga med resta skydd vore meningslöst. Det har gjort ont ibland, men det har det varit värt.

Att du har en bild av mig som vacker gör mig glad. Att mina ord kan skapa det, tänka sig.