11 juni 2011

Äktenskapsskillnad

Om en månad kan jag lämna in begäran om äktenskapsskillnad
Begäran nummer två, efter den betänketid som man måste ha om man har barn tillsammans
Varför tog det flera månader innan vi, i januari, lämnade in begäran nummer ett, kan man ju fråga sig
Jag vet inte
Kanske var det för att vi väntade ut det datum i januari då vi hade bott isär i två år
Det är nämligen så att om man har bott isär i två år kan man skilja sig på studs, utan betänketid
Det är sambonormativt så det bara skvätter om det: normala par bor ihop
Bor man inte ihop är det nåt fel på en (eller i alla fall på relationen) och då kan man lika väl få skilja sig på en gång
Jag hittar en hel radda argument för att det inte är på det sättet
Men det är också ett odiskutabelt faktum att mitt och exmannens förhållande aldrig blev sig likt efter att det var slut första gången, det funkade inte trots att vi valde att bo i varsin lägenhet
Inte på grund av
Så i vårt fall är det fullt rimligt att vi skulle kunna ha skiljt oss utan att fundera en sekund till, redan i oktober
Jag har i själva verket sällan varit så säker på någonting som på detta: det var rätt att lämna honom
Mitt liv är på precis alla plan bättre nu
Äntligen känner jag mig hel, komplett och älskad

Inga kommentarer: