2 juni 2011

En gammal dagbok

Jag letade efter en bok och hittade då en gammal dagbok
med en enda anteckning i
Från den tiden då jag inte skrev dagbok eftersom jag
inte visste om jag fick ha den ifred
Anteckningen var från en resa till Stockholm några veckor
innan jag lämnade exmannen i höstas
Det var en lugn och glad jag och det kändes fint att läsa
Jag hade landat och var på väg bort

Att återvända just nu, när det är sagt  
När o-kärleken är berättad
Det är en stor befrielse att inte låtsas inför mig själv längre
Att kunna tänka och skriva det som så länge varit självklart
Jag är inte kär i honom längre
Jag är inte kvinna med honom
Jag vill inte vara kvinna med honom
Jag är tom, det finns ingen lust och längtan längre
Inte till honom

Men jag bär på en annan längtan
En längtan efter kärlek
Längtan efter att längta efter någon,
efter närhet och sex med någon, efter mer tid med någon
Abstrakt men ändå så levande
Vart tar man vägen med det? 

Så skrev jag då
All denna längtan, då helt abstrakt, nu med en riktning
ett objekt
Ett subjekt, en man som är den finaste jag mött
Som älskar mig för den jag är och som inte vill
bygga om mig
Som förstår och känner igen
Som lyssnar på mig och inte bara vill prata själv
Det är det nya livet och jag är så glad för det!
Såhär en kall vårsöndagstorsdag sju månader in i relationen

Inga kommentarer: