24 april 2012

Känslig

Idag är allt bättre. Jag fixar inte riktigt tystnaden hemma, när ingen annan än jag är där. Särskilt inte efter en totalsocial helg. Det blir för stort utrymme.

Läste i SvD igår (och artikelserien fortsätter såg jag imorse) om  highly sensitive persons och kände igen mig väldigt mycket.

Ett utdrag ser ut såhär och jag svarar ja på varenda punkt utom dem om koffein.  

1. Jag blir nervös när jag ska göra många saker på kort tid.
2. Andra människors sinnesstämningar påverkar mig.
3. Jag blir lätt överväldigad av skarpt ljus, starka dofter, grova textilier och sirener i närheten.
4. Oljud får mig att må dåligt.
5. Jag reagerar starkt på hungerkänslor – de påverkar mitt humör och min koncentrationsförmåga.
6. Jag är särskilt känslig för effekterna av koffein.
7. Jag blir irriterad när man vill få mig att göra flera saker samtidigt.
8. Jag förnimmer och uppskattar fina och subtila dofter, smaker, ljud och konstverk.
9. När jag måste tävla mot någon eller utföra något under iakttagande blir jag nervös eller osäker och presterar sämre än jag annars skulle ha gjort.

Jag vet inte riktigt vad det innebär men jag känner mig sedd. Jag är rastlös och har svårt att koncentrera mig men kan bli totalt uppslukad, också. Det finns kanske en del Asperger och en del HSP i mig?

Inga kommentarer: