9 april 2012

Att se

Snöslask är aprilväder. Också. Liksom ivrig sol är det, och tappa-andan-blåst. Jag har vilat i påsk, från barn och ansvar. Men tänkt massor har jag ändå, på den lilla som inte mår så bra. Som bråkar och härjar på ett sätt som varken hon eller nån annan trivs med. Det är jobbigt för alla.

Nu har jag kommit fram till att jag kanske ska resa någonstans med bara henne. Hon och jag en vecka i solen, med all tid i världen till att prata klart och ge henne den bekräftelse och blick hon så uppenbart längtar efter. Jag tror att jag har råd att göra det utan att någon eller blir något blir lidande och då kan de vara en investering i lättare liv.

Det är så dubbelt det där med barn som bråkar för att få uppmärksamhet. Om de "lyckas" - säger man då till dem att bråka vidare, indirekt? Borde man ignorera? Ibland känns det ju så och det finns gott om förståsigpåare som säger att det är rätt metod. Men hur kan det vara det? Hur kan det vara rätt att vägra se den som med hela sin existens skriker se mig! Hur ser man utan att bekräfta fel sak? Jag tycker att det är svårt.

4 kommentarer:

Caroline sa...

Kan säkert vara bra, mysigt och skönt, men jag tror mer på att få in det i vardagen. Kanske upprätta en rutin, till exempel på tisdagar går vi och fikar och pratar och lagar middag tillsammans, eller vad det nu kan vara. Då har hon tid att räkna med. Och det kostar inte mycket.

Fortfarande lycklig sa...

Jag tror på att skapa speciella minnen, sånt som är kvar och inte uppslukas av vardag. Jag har rest ganska lite i livet, som barn aldrig dit och så som jag ville. För mina barn är våra resor minnen att plocka fram, som binder ihop oss. Nu när jag har ekonomiska möjligheter tycker jag att det är ett bra sätt att använda pengarna.

Sen är det också en bra idé att göra speciella saker i vardagen. Inte vänta ut henne utan ta egna initiativ, för att undvika att allt kommer efter läggdags.

Caroline sa...

Ja det är fint att resa ihop, om båda parterna gör det av sådan lust, och inte med andra motiv. Hoppas ni får det fint, när bär det av?

Fortfarande lycklig sa...

Resan är på planeringsstadiet, men det blir nån gång i sommar. Juli antagligen. Ska bli skönt!