18 maj 2012

Sex och porr

Jag och min älskling promenerade genom porrkvarteren igår. Det gav oss ett samtalsämne som räckte hela vägen hem och som knyter an till en massa saker som jag vill skriva om. Här och på annan plats.

Porrindustrin är i mångt och mycket värd det förakt och den avsky den nås av. Från mig och många andra. Den förmedlar en fruktansvärt unken kvinnosyn, den maktordning som finns mellan män och kvinnor träder sällan fram så tydligt som i just porren. Jodå, jag vet att kvinnliga porrskådisar tjänar mer än manliga dito, att de är stjärnorna vars ansikten syns medan männen reduceras till organ och (en overklig mängd) sperma. Det hjälper inte upp mitt förakt för branschen ett dugg. Dels för att det bara är några få kvinnor som verkligen har makt och tjänar pengar på det hela och dels för att den norm om manligt och kvinnligt och om hur man kan/ska ha sex som förmedlas är så vidrig.

Jag har pratat en hel del om sex med kvinnor (och män) under de ca 30 år som har gått sedan jag hade sex med någon annan än med själv första gången. Öppna, rättframma samtal om vad man vill, gillar och tänder på respektive vad man inte vill, gillar och tänder på. Och det jag känner att jag tryggt kan säga är att det mesta av det som förekommer i porrfilmer är det avrundat inga tjejer som vill göra eller bli utsatta för. Till exempel vill tjejer inte få mannens leksak nerkörd i halsen (kräkreflexen finns av en anledning). Ändå är det standard på film.Varför? För att tjejer ska fatta att det är så killar vill ha det och att man är en pryd mes om man inte fixar det?

Att människor vill ha sex på en massa olika sätt har jag inga som helst problem med att förstå eller acceptera. Fine with me, så länge ingen blir tvingad, pressad eller tjatad till att göra någon hen inte vill. Men! Jag vet av egen erfarenhet hur lätt man kan hamna i en relation där man känner sig tvingad fast inget fysiskt tvång någonsin funnits. Jag har blivit våldtagen många gånger, om man med våldtäkt menar haft sex mot sin vilja eller på ett sätt som var mot ens vilja. Porren har en stor skuld till detta. Både till att mannen ifråga tänkte Detta vill jag och kan jag kräva och till att jag tänkte Detta bör jag tycka om och vilja göra. Vi disciplineras hela tiden, normer reproduceras utan att vi ens är medvetna om att det är vad som sker.

Sex kan vara så kul. När man gör sig fri från normer. Men jag blir ledsen och förbannad när jag tänker på alla människor, både kvinnor och män, som sitter fast i en rädsla för att vara fel.

Inga kommentarer: