6 december 2010

Outad kärlek

Idag fick jag veta det jag redan visste
om Exmannen och Tonträffdalen
(Hon som kallades Tonträff när det var slut mellan oss
och som som blev Mumindalen när vi blev ihop igen)

De hittade varandra, det har jag anat med allt större visshet
och idag berättade han det
Jag blev bara glad för deras skull och kan inte
tänka mig en bättre bonusmamma till Yngstan

Det enda lilla orossurret som känns i magen handlar om henne
Att jag hoppas att han är snällare mot henne än han var
mot mig
Jag tror nog det

På sätt och vis känns det skönt att det gick snabbt
för dem med
Då kanske hans fördömande hånfullhet mot mig
kan ge vika
Att han kan inse att kärlek inte kommer på beställning
men att den kan komma väldigt snabbt
När man minst anar det

3 kommentarer:

Anonym sa...

De var på väg att inleda något när ni separerade förra gången. När du sen valde att komma tillbaka till honom blev det inget av. Han valde dig istället.
Inte så förvånande att de tar chansen att fortsätta det som aldrig hann bli något när du gjort slut.
De har väl tyckt mycket om varandra hela tiden, men låtit det stanna i vänskap.
Det har väl inte varit något oklart för dig med deras relation?
Så har jag fattat det hela.
Tror inte du behöver oroa dig för henne. De verkar mer lika i sin syn på relationen än vad ni var, utifrån det han skriver på sin blogg. Det gäller nog också för dig och din älskade. Ni verkar harmoniska tillsammans.
Väldigt fint om både du och exmannen finner lyckan samtidigt.

Fortfarande lycklig sa...

Jag tror absolut inte att de inledde något bakom min rygg eller att det funnits något under tiden vi var ihop. Det jag sa var att jag kan tycka att det var lite bra att det gick så snabbt för dem eftersom han då är i samma situation som jag, dvs att vi båda inleder en ny relation inom några veckor efter separationen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med lika i sin syn på relationen. Jag tror inte att det var i synen på relationen som vi skilde oss åt utan det handlade om hur vi var, eller blev tillsammans. Att jag slutade både älska och respektera honom, att vi gjorde varandra sämre.

Jag hoppas för deras skull (hennes inte minst) att svartsjukan, kontrollbehovet och dominerandet var nåt som han utvecklade med mig och att han inte blir likadan med henne. I så fall har de alla chanser att bli lyckliga tillsammans och det önskar jag dem.

Anonym sa...

Det där är ett fint sätt att se tillbaks på sin exman, tycker jag. Se skillnaden. Han utvecklade sina sämre egenskaper tillsammans med dig och du med honom. Därmed inte sagt att han per definition är sådan. En svartsjuk, kontrollerande och och dominant person. Eller att du skulle vara allt det negativa han tror om dig. Men att man reagerar i vissa situationer med olika beteenden som kan vara sämre eller bättre. Jag menar att alla har allt inom sig, både positiva och negativa egenskaper men man ÄR inte bara en eller några av dom. Man blir nåt i kärlek, i rädsla, i ilska etc. Och ju mer man lär känna sig själv, ju mer kan man medvetet välja hur man vill vara eller om det är dags att avlägsna sig från de miljöer som drar igång ens sämre jag.

En annan anonym