3 december 2010

Gnällspik?

Det är så intressant hur saker kan vändas uppåner
Exmannen mailade mig för att fråga om en tröja
som han trodde skulle finnas hos mig
Jag svarade att ja, den finns här, jag trodde att jag hade fått den
eftersom du inte använt den på flera år
Nej, det var inte hans mening svarade han
Men den gamla ollen som han köpt i England
och som jag fick när vi just hade träffats, den var min
Tack, uppriktigt, svarade jag. Den är fin och bär på minnen
från när det var bra
Så du tycker att det har varit bra nångång, undrapåstod han

Jag förklarade att det klart att jag tycker det
Innan hela kaoset började för fyra år sen
Och inemellan sen dess har vi haft det bra
(Jag kände att jag ville säga det, mest för min egen skull kanske
För det är inte så kul att tänka på att jag stannade så länge
i nåt som fick mig att må dåligt)

Han kontrade med att det var kul att jag sa nåt positivt
jag som annars bara klagat
Jag som varit en jävla gnällspik i fyra år
(Hoppsan - vilken sammanfattning!)
Medan han varit glad och optimistisk och försööökt

Jo men tjena!

När jag sa att jag tycker att vi borde gjort slut för tre år sen
för det är vad jag tror -
då slutade vi älska och respektera varandra -
kom det ett långt mail som jag knappt orkade läsa
och ännu mindre bemöta
Där han tycker att jag smiter från min skuld
Det gamla vanliga alltså

Frågan jag försöker svara på nu är varför jag ens försöker
säga något positiv om det vi hade till honom
Allt vänds ändå bara uppåner

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan nog ändå förstå honom. Jag skulle ha blivit tokig om jag varit i hans situation de senaste två åren.
Ni har säkert gjort fel båda men tycker ändå att du lurade honom rejält.

Anonym sa...

Anonym: Inte tycker jag att det handlar om att lura någon när man stannar och verkligen vill försöka?

Att kärlekslågan sedan slocknar kan ingen råda på.

Kram till dig Lycklig! / Fröken F

Anonym sa...

Nja.... jag tycker nog att man luras när man stannar kvar och samtidigt inleder något annat vid sidan av halvt om halvt.
Det är mänskligt att göra så, det kan jag förstå.Vad jag menar är att jag kan förstå exmannen och hans känsla av att ha blivit lurad och sviken.

Fortfarande lycklig sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fortfarande lycklig sa...

Stopp och belägg! Här tror jag minsann att Anonym har köpt Exmannens vrångbild rakt av! Min nya kille och jag inledde inget innan jag gjorde slut med Exmannen.

Vi är kolleger så vi kände varann, men mer än vänner var vi inte. Det var INTE pga honom som jag lämnade Exmannen. Jag tycker att det är otroligt irriterande att du bara utgår från att det var otrohet och fulspel!

Anonym sa...

Jag måste säga en sak. Oavsett om Lyckliga Hon hade lurat honom eller inte så återstår faktum. Hon älskar honom inte längre. Det tog slut för att hon slutade älska honom. Och Han verkar inte kunna ta det. Utan ska hitta orsaker till det. Som om Hon hade en massa problem med sig själv och som om hon borde skämmas för det och känna skuld. För sina känslor. Att dom inte finns för honom, att dom finns för en annan, för andra som hon känner sig älskad av. Känslor i tid och otid, vare sig dom är positiva för en annan eller ilskna mot honom.

Men HAN är ute ur leken och är det nåt han borde analysera och fundera över så är det väl varför han stannade kvar med någon han egentligen och innerst inne inte heller kände sig älskad av under lång tid och ofta hittade fel hos, inte hur och varför HON kunde göra si eller så mot honom eller vad hon kände och inte kände.

Alla har vi nog saker vi gör och säger med bakomliggande avsikter och hur mycket vi än går i terapi så finns det alltid något kvar men sånt är livet och HAN borde ta ítu med sina egna kvarvarande undermedvetna psykologiska motiv bakom sina handlingar och inte försöka lära henne vem hon är. Det är ju ren terror.

Att han känner sig sviken, ledsen etc ger honom inte rätt att göra så här mot henne. Han är dumpad för att han inte duger till henne som man och partner. Bara att tugga i sig.

Jag har tyckt länge att HAN haft ett behov att kontrollera både hennes känslor och sexualitet. Det är bra att Lyckliga Hon sätter Stopp för det nu!

Fortfarande lycklig sa...

Tack för en peppande och bra kommentar. Kan bara hålla med! Jag blev så fruktansvärt trött på att leva med en människa som alltid vill diskutera mig, hitta fel på mig och saker som jag borde "jobba med". Han försöker ännu, men numera svarar jag inte på den typen av brev.

Anonym sa...

Men herregud vad ensidigt du tänker, anaonym. Snacka om att ha köpt HENNES story rakt av.

Jag har läst bådas bloggar och även den gemensama och har inte stått på någons sida alls. Ibland har hon betett sig dumt och ibland han. Jag tycker verkligen inte att ER beskrivning av Han nu stämmer med det som skrivits tidigare.
Självklart tycker jag att hon svikit och varit oärlig.
Det är min tolkning av det jag har läst och ingen anklagelse.
Han verkar för övrigt ganska spirande och lycklig nu. Han har gått vidare själv. Inte bara hon.
Jag tycker att även han verkar mycket mer harmonisk nu.
Varför jag trodde något inleddes innan det var helt slut var att texterna här i bloggen hintade om det. Känslor och kyssar mm.
Sen kanske man kan tycka att det gick väldigt snabbt mellan slut och nytt förhållande.
Därför trodde jag att något nytt redan hade startat innan det gamla avslutades. Inte nödvändigt sexuellt men känslomässigt och mailande osv.
Jag har själv gjort så. Fördömer inte. Det var bäl bara att jag skrev att jag kunde förstå varför Han kände sig sviken med tanke på vad som hänt de senaste 2 åren.
Varför han stannade var väl säkert för att de har barn ihop och därför ville försöka till varje pris kan jag tänka mig.

Fortfarande lycklig sa...

Ja, jag har svikit honom. Jag var otrogen för 2½ år sen. Det är ingen hemlighet. Men jag har inte gjort allt som han säger, hans bild är just HANS BILD och jag vet att han skrev väldigt mycket om mig och mina brister och misstag på sin gamla blogg - medan jag ännu läste den. Och det är samma linje som han fortsatt köra t o m nu när det är slut. Att prata mer om mig än om sig själv och att vilja få igång diskussioner som går ut på att jag ska vända ut och in på mig själv inför honom och be om ursäkt för den jag är och förändras till nåt annat.

Nu är jag äntligen fri från det och bemöter inte längre mail som har det innehållet. Jag är älskad för den jag är nu och jag hoppas att han kan älska sin nya kvinna just så som hon är och låta henne vara.

Anonym sa...

Bra Lyckliga Hon! Stå på dig!

Fortfarande lycklig sa...

Jag står på mig för annars gör någon annan det. Nu mår jag bra och vill aldrig mer hamna i en sådan destruktion relation. Och om jag gör det - hopppas jag att jag har kraft att se det och ta mig ut.