19 maj 2011

Ta hand om mig

Jag är kass på att be om hjälp
Vill klara mig själv
Kan borra, bära och fixa
Killiga grejer och tjejiga
(jag gör inte skillnad, men ni vet vad jag menar)

Jag är också kass på att be om omtanke
t ex när jag är sjuk
När jag var liten var det ungefär enda gången
min mamma rörde vid mig
Hon strök min panna och frågade med mild röst om jag ville ha
lite varm saft och en skorpa

Jag vet inte om det har med det att göra
men jag tycker att det är svårt att be om det
Ta hand om mig

Ibland gör jag det ändå, som igår
Jag mår skit och behöver pysslas om
Jag sa det, bad om det
Samtidigt som jag bad om ursäkt, jovisst
Jag kommer ju från ett liv där man inte fick lov att vara låg
Det får jag nu
Men så himla ompysslad... nej
det blev jag inte
och det kändes lite ledset

2 kommentarer:

L sa...

Alla vet inte hur man pysslar om....
Det kan vara svårt om man är ovan..
I mitt förhållande är jag ompysslaren och min partner den som alltid står i centrum.
Han vet det inte själv för det är så självklart för honom att jag är omtänksam och sätter mig själv sist.
När jag blir sjuk står han lite osäker där och vet inte riktigt hur han ska göra...
Det är inte av elakhet. Han är bara inte van vid det..

Fortfarande lycklig sa...

Jo han vet. Han är väldigt bra på att pyssla om. En väldigt omtänksam människa. Bland allt annat som är fint med honom. Han har bara haft lite för mycket i sitt eget liv ett tag nu. Jag skulle inte vilja vara tillsammans med någon som inte kan ta om hand utan bara själv vill bli omhändertagen. För mig byggs kärlek av att båda både ger och får.