14 maj 2011

Ajvide Lindqvist och beroendet

Jag läser John Ajvide Lindqvists senaste bok
Låt de gamla drömmarna dö

Han är en av mina stora favoriter, en av de där författarna
som jag läser allt av
Boken börjar med hans sommarprogram från 2006
och det är (såklart) en jättebra text

Han berättar bland annat om kärleken till sin fru Mia
Det är så vackert att jag läser det om och om igen
En sak som han skriver är att han är beroende av henne
Och att han inte är rädd för det

Jag läser och tänker på mig själv
Hur jag under alla åren med min exman
var rädd för att vara beroende
Eller inte rädd, men ovillig
Jag tyckte illa om att sitta ihop med honom
Jag ville vara mig själv, för mig själv
Känna mig solitär
Jag inser att jag inte var det, ännu mer nu
men jag ville vara det

Det vill jag inte nu
Jag är beroende av min älskade och jag
vill vara det
Jag vill vara i närheten av honom så mycket som möjligt
Och är inte rädd för tvåsamheten
Han och jag är det bästa som hänt mig
och jag känner mig tacksam mot livet
som lät oss hitta varandra

Inga kommentarer: