17 maj 2011

Succession

Först var det missbrukarkillen
Jag gick i nian, han var tre år äldre
Det var spännande och gav mig viss cred hos de coola tjejerna
men jag insåg ganska snabbt att detta inte var vad jag ville
Därtill var jag för skötsam och medveten
Sen, som en reaktion på honom, kom den snälle medelklasskillen
Jag var hans första flickvän
Jag var aldrig kär i honom
Han var en biljett till en annan värld
En av de lägst rankade, visserligen, men ändå en
Det höll i två år och jag försöker förstå varför
Utan kärlek går det inte, till slut fattade jag det
När jag träffade läkarsonen
Mitt livs första stora kärlek
Killen som fick mig att förstå hur det skulle kännas
Kärlekens alla rum och former
Med honom blev det tydligt
Men olikheten var så stor, så stor
Han sårade mig som ingen dittills hade gjort
och det utan att ens fatta
Ett och halvt år av bergådalbana
Efter honom ville jag bara ha lugn
Jag träffade storbarnspappan, the boy next door,
som då var allt jag drömde om
Vi var som två små troll som boade in oss i varandras lugn
Vi flyttade ihop och blev vuxna 
Fick två fina barn och blev en familj
Men vi var inget par
Han var som ett syskon, som den bror jag aldrig haft
Han är det fortfarande
Världens bästa ex
Men jag ville ha nåt mer
Kärlek och lust, inspiration från nån som var som jag
Exmannen klev in i min tillvaro en sensommardag mitt i ledan
En tågresa hem från ett jobbmöte och sen dess var inget sig likt
Lämna, börja om
Flytta, flytta ihop
Bli en annan slags familj, vara ett par med familj
Lugnet jag var så trött på började jag snart sakna
Det var ju inte lugnet det var fel på, det var o-kärleken
Livet med Exmannen var inte lugnt någongång
och ni som läst ett tag vet ju
att kärleken dog där i allt stök
Allt jag inte hade, allt jag saknade
Han
Jag vågade bjuda upp honom
Två gånger
Och andra gången slutade vi inte dansa förrän bandet packade ihop

Allt har gjort mig till den jag är idag
Gjort mig redo för detta, för honom
Så ser jag på det
Det är ett sätt att förstå och ett sätt att se meningen med att
jag stannade så länge i min förra relation
Om det gjorde mig redo för det här - då är det värt vad som helst
Han är all that och jag har äntligen kommit hem

Inga kommentarer: