24 februari 2012

Erbjudande!

I förrgår var en sån där dag
En sån dag som i en ätstörd sockeroholics liv betyder
att man närapå ger upp
En kompakt ledsenhet över att aldrig mer få äta choklad
kom över mig
Mer saknad än egentligt sug efter socker
Jag slet med lusten att bara ge vika och köpa nåt
Bara skita i alltihop
"Vad fan spelar det för roll om jag äter en chokladkaka?
Jag kan ju sluta igen!"

Jag stod i kön i min lokala lilla mataffär
Som i många andra butiker-på-hörnan ringlar sig kön till kassan
precis förbi godishyllan

Specialerbjudande: 2 för 30 kr

Tvåhundragrams Fazer blå
Ungefär den godaste choklad som finns
Billigare än på Netto
Det hade varit så lätt att bara slänga ner två i korgen
Men mitt i alltihop var det den obscena mängden choklad
som fick mig att vakna och se mig själv
för ett halvår sen
Då, när jag utan att blinka hade kunnat sätta i mig 400 g choklad
på en kväll        
Eller, om sanningen ska fram, på en timme
Jag vill inte komma dit igen
Viljestyrkan är stark nog, tydligen och tack så mycket för det
Jag köpte semlor till barnen och gick hem och lagade middag    
Och kände mig jävligt stolt över mig själv
Saknaden försvann

Poff

2 kommentarer:

Caroline sa...

Starkt! Är imponerad, har svårt att föreställa mig alla situationer jag skulle få avstå sådant som jag knappt reflekterar över men ändå tycker "hör till".

Fortfarande lycklig sa...

De händer dagligen, i stort sett. Men det är väldigt sällan ett problem. Det vill säga: inte för mig. Andra verkar dock ha problem med att jag inte vill äta socker.