25 maj 2010

Välja sitt liv

Jag funderar ibland på vad av allt jag vill ha
som jag kan skaffa mig själv
Vad som är nåbart och inte
Och vilket som egentligen är viktigt

Jag tänker att det är klokt att ge sig själv det man kan
och inte vänta på att någon annan ska göra det

Jag tänker också att det är klokt att sluta tänka att
någon annan ska göra mitt liv lyckligt och komplett

Detta är mitt liv, mitt ansvar!
Ja, det är självklart
men svårt att komma ihåg i verkligheten
när man lätt blir gnällig och missnöjd över att andra inte
är som man vill
gör det man vill
ger en det man vill

Man kan välja:
antingen är man kvar i en relation och gillar läget
och skapar sig det bra själv
eller så lämnar man den
och skapar sig det bra själv
Med nån annan eller ensam

Man kan välja
Och det är mitt liv

2 kommentarer:

Caroline sa...

Det börjar bli lite svårt att se vad det är som gör att du har valt att bara fortsätta i din relation utan att vara nöjd men utan att gå. Hur du liksom orkar.

Fortfarande lycklig sa...

Caroline: det handlar nog om att jag just nu är i ett skede där jag funderar över mitt eget ansvar. Vad är det som beror på mig i alla detta? De problem, behov och önskemål jag har, det jag saknar etc... det skulle vara likadant med nån annan eller om jag levde ensam. Det är mitt ansvar att se till att mitt liv är så som jag vill ha det, ingen annans. Och det är inte heller mitt ansvar att se till att nån annans liv är så som han eller hon vill ha det (ja, förutom till viss del när det gäller barnen)

Detta kan såklart leda till att man stannar i det man har och lägger maken till lite mer eller att man lämnar eftersom man inte kan få det man vill ha där man är. Jag är just nu i det skede att jag stannar och försöker göra mitt liv till det jag vill.

Men. Och här kommer kruxet: det tar energi att leva utan sex och lust och med dåligt samvete (för det har jag ständigt) och det gör att jag känner att jag just nu ändå inte har ett sådant liv som jag vill ha.