16 maj 2010

Söndag

Alltså förlåt, men jag orkar inte med mig själv nu
och då är det svårt att skriva
Det är inte för att ni tar mig i örat och säger
skärp dig
som jag tystnar
Det är för att ni har rätt och för att detta inte går
Familjerådgivningen är det sista halmstrået
för denna drunknande relation
Jag tänker ta det
men jag vet inte vad jag egentligen hoppas på

Söndag idag
För mig får en söndagsmorgon gärna innehålla
morgonmys i sängen
Tyst sex innan barnen vaknat
Gos och smeksam vänlighet
Sedan lite lojt hemmalufsande
och kanske en promenad till skogen med fika i ryggsäcken
Bio eller bara en film hemma
Varsin soffhörna med en bok
Fötterna i hans knä
En puss i förbifarten och en stilla längtan efter varann

Mitt livs söndagsmorgnar (och alla andra med)
handlar om att avvärja händer som är där jag inte
vill ha dem
Låtsas sova medan han har sex med sig själv
Gå upp och äta frukost i skuldens tystnad

Det är inte bra
Det fattar ju jag med
Jag vill inte alls ha det så
Men jag vill ha annat av det vi har
Det gemensamma självklara
Allt som vi tycker om att göra ihop
inte bara av vana alls utan för att vi är
väldigt lika

Och ändå
Går det inte
för han vill nåt annat
än jag vill

Inga kommentarer: