25 juli 2011

Mamma-ok

Jag och barnen har varit hos min mamma några dagar
Det var ok
Ok betyder långtråkigt men inte otrevligt
Vänligt men inte hjärtligt
Jag överlevde och barnen gjorde detsamma
Även om de inte tycker att det är nån höjdare att vara där
så är de nöjda med långsamheten på ett sätt som det inte är hemma
Eller... de är inte gnälliga av sig, de är tillfreds med att bara vara
men jag ser på dem att de har lite tråkigt
Men det är nåt med familjen, släkten, som gör att man står ut
Jag skulle ju aldrig umgås med min mamma om hon inte var
min mamma
Och just det gör det hela lite intressant
Jag försöker tänka så, och sluta drömma om en mamma
som är som en kompis, som nån jag hade valt alldeles själv
En sån mamma som andra har
Jag är nöjd med ok

2 kommentarer:

Caroline sa...

Man lär sig av att umgås med folk man inte väljer själv. Som kollegor, grannar och föräldrar.

Fortfarande lycklig sa...

Det är sant, det är lärorikt och jag försöker ta vara på det. Efteråt kan jag tänka så, men mitt i är det svårare. Allt är nån slags yta utan att vara kul. Kallprat som vill vara varmt. Svårt att förklara. Men hon vill väl i alla fall och det förmår jag uppskatta numera.