28 juni 2012

Undran

Jag undrar saker ibland. T ex undrar jag om mitt ex har åsikter om sin nya kvinnas underlivsfrisyr.

Jag rakar den så kallade bikinilinjen och när jag står där och joxar och försöker låta bli att skära mig så känner jag mig plötsligt illa till mods och förstår först inte varför. Men så kommer jag på. Det där tjatet. Ständigt och jämt. Om att jag borde vara helrakad. Om jag i alla fall borde vara kortklippt och tillfixad. Skämt om att hugga sig fram med machete. Och även: bevakning av i vilka skeden, vilka dagar jag såg ut si och så. Så att det kunde bli fel fast jag gjorde "rätt". För att det var fel dag.

Jag har svårt att tänka mig att hon skulle gå med på det. Men jag har också svårt att tänka mig att han inte längre håller på så. Vad fick honom att sluta?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns flera svar på din fråga, tror jag. Men vilka de är vet nog bara du och ditt ex.

Men generellt: allt relationellt handlar om de två människornas interagerande. Så din fråga "vad fick honom att sluta" tänker jag att du kan vända tillbaka till dig själv. Du hade ju flera beteenden i din förra relation som du själv inte trivdes med och som du märkte inte gjorde vare sig dig eller er gott - men i den relationen hittade du inte ut ur dem. Ni hade fastnat i en destruktiv snurr. Men i din nya relation skulle de beteendena antagligen inte vara aktuella alls, kanske till och med kännas främmande - främst av det skälet att DU också är en annan i den nya interaktionen. Det är antagligen samma sak för ditt ex.

Jag tror att ni gick över lite för många gränser tillsammans för att kunna behålla en nödvändig respekt för varann. Det tog sig flera uttryck, den där gränslösheten. Och ibland är det bara att se i vitögat att två människor kan vara toppen med andra, men inte med varann. Så sorgligt och krasst är det.

Livet just nu sa...

Amen på det.

Jag är en helt annan person idag än jag varit tidigare. Jag är jag. Numera. Och älskar det och mig själv.

En fantastisk upplevelse.

L sa...

Jag tror kanske att du även själv hade en del i att det blev så. Du lät honom kräva det kanske?
Kanske tyckte du själv det var spännande först och tyckte om det?
Sen kanske det övergick i ett jobbigt krav.
Jag tror absolut man är två om det mesta som händer i en relation.
Han kanske skulle nämna det till sin nya kvinna att han eventuellt skulle uppskatta helrakat, men att hon slog bort det direkt, och då kommer det aldrig att bli.

Anonym sa...

Gud så kloka kommentarer! Skriver under allt och har inget mer att tillägga! =)

Fortfarande lycklig sa...

Tack alla för era kommentarer! Jag tror att jag skriver en ny post om detta för det finns mer att säga. Ni är kloka och jag tänker vidare med hjälp av er. Tack för att ni finns och läser!