1 december 2009

Om att känna sig missförstådd

Det verkar svårt för Mannen att förstå
det där med min sexlust och vilken roll
Siluetttmannen spelar

Säkert tio gånger de här veckorna
sen de smyglästa sms-en har han påstått att jag
åtrår Siluettmannen
Varje gång har jag rättat honom och sagt att
nej, det gör jag inte, jag attraheras av honom när vi ses
men jag suktar inte, drömmer inte, är inte kär

Det har dessvärre liten effekt

Samma när det gäller sex
Jag har problem med min lust
av många skäl
(Och det säger jag inte för att gömma mig
utan för att förklara mig)
Jag vill oftast inte ha sex
och jag tycker att det är jobbigt att göra honom besviken
men jag tycker om närhet och ömhet
När sex känns kravlöst och långsamt och innerligt
så vill jag och då kan det blir hur bra som helst
Men snabbt, analt, porrigt - allt sånt går bort

Jag förklarar och tror att han förstår
Så går det en dag och han skriver:

Det där asexuella, skuldfyllda som läggs
över min sexualitet tynger ner min lust
Det är därför det varit rätt fjuttigt för mig ibland
Rent krasst
Jag trivs inte när sex är fult och nedtystat

Jaha?
Så jag är skuldbeläggande
asexuell
och tycker att sex är fult och ska tystas ner?

Inte riktigt min bild av mig själv

4 kommentarer:

L sa...

För ett par år sedan hände lite tråkiga saker i vårt förhållande som fick min lust att försvinna helt. (från att tidigare varit väldigt experimentell och lustfylld).
Jag känner igen det där med att när ni har sex som är bra, så tror han att allt är löst och att det bara är att köra på.
Så var det för mig också. Blev väldigt ledsen när jag fick porriga sms dagen efter då han trodde att jag var mitt gamla vanliga jag igen över en natt.

Anonym sa...

Du, om du kan, men jag fattar om det är svårt, försök att inte gå in i att känna skuld det första du gör eller att bli arg och ledsen. Och en vilja att argumentera emot. Lyssna på orden han säger istället. Och det som ligger bakom.

Det där asexuella, skuldfyllda som läggs
över min sexualitet tynger ner min lust
Det är därför det varit rätt fjuttigt för mig ibland
Rent krasst
Jag trivs inte när sex är fult och nedtystat


HAN känner sig skuldtyngd. Om livet är asexuellt och skuldtyngt då tappar HAN lusten. Om sex ska anses som något fult och tystas ner då trivs inte HAN. Då känns det fjuttigt för HONOM.

Det kan man förstå. Och bekräfta.

Men sen. Var realistisk. Och gå inte in i draman eller ev förminska hans känsla av ledsenhet. Och ställ realistiska frågor.

Är det något som du har sagt rent ordagrant? Är det något du menat? Att sex är nåt fult etc. Har du sagt att ni ska ha ett asexuellt liv? Har du på något sätt gett honom skulden genom ord eller gester eller miner? Var ärlig med dig själv. Om inte, ge tillbaks honom orden, att det är han som tolkar dig så, att han får behålla den tolkningen om han trivs med det. Men tala om vad du står just nu och din syn på sex just nu. Ni är olika. Kan ni mötas i det och respektera varandra i det och fortsätta tillsammans iallafall eller menar han att om det inte blir mer sex som han vill, då vill han inte vara med längre?

Det går inte att få en lösning på detta om du fortsätter att känna skuld och han fortsätter att ge dig skuld. När någon projicerar, skänk tillbaks gåvan till den som äger den. Ta inte emot sådant som är osant. Men om det finns någon sanning i att du på något antydande sätt ger honom skulden för din brist på lust så jobba med att tillbaks den projektionen också. Ni trasar sönder varandra både genom beskyllandet och när ni argumenterar för att ni har rätt att lägga skulden för ert eget missnöje på den andre.

Caroline sa...

Men berättar du vilket sex du vill ha till honom då? Var och hur och vad som just nu är no no och hur han kan närma sig dig och vad ett nej beror på. Har ni klarspråk?

Fortfarande lycklig sa...

L: exakt så är det! Snabba ryck, liksom. Nej, ett juste ligg betyder inte att allt är lugnt och att det är ok att brassa på som förr. Sår läker inte så snabbt som man vill.

Anonym: Det är bra det du säger, många kloka tankar. Vi har pratat en hel del om detta de senaste dagarna och sagt ungefär detta. Tror att vi har nått fram till en större förståelse för varann, för vad det är som hänt och varför och hur det har påverkat oss.

Caroline: Jadå, jag berättar. Både vad jag vill och inte och hur jag reagerar på olika saker. Exempelvis att jag inte tror på torrsex bara för att visa upp för varann att vi minsann har sex.