17 juli 2009

Rött

Hur kommer det sig att Äldsten inte gör nåt
hemma nu?
För jag antar att jag är med och betalar för honom.

Vi har gemensam matkassa nu på sommaren.
Mannen och jag.
Eftersom vi ses mest hela tiden och
det blir så krångligt att inte-
Det betyder att han betalar hälften av maten
mina barn äter.
Som det var innan.
Som det alltid varit.
Att vi delar lika.

Men nu.
Ska det villkoras mot att han
bestämmer över mitt sätt att vara
mot mina barn.
Inte mot gemensamma
utan mot mina.

Jag ser rött.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Helt oacceptabelt. Antingen betalar man 50/50 och är nöjd med det. Ska det börja villkoras med dina/mina ungar är man verkligen ute på hal is. Ett rent vedervärdigt mästrande maktspel där nån försöker få övertaget genom att attackera den andres barn.

-Rob

Vardagslyx... sa...

Lågt och dåligt. Att han ser sin familj som dig, dottern och han bådar inte gott. Kanske inte så konstigt att du har svårt att landa och slappna av? Må gott!!

Caroline sa...

Han verkar se sin familj som bara du och ert gemensamma barn. Det låter lite underligt. Även om det kanske inte "känns" som det fullt ut, så är det i mitt tycke det mest rimliga att se er som en familj, tillsammans, allihop.

Fortfarande lycklig sa...

Rob: detta är ett gruff som pågått sen Hedenhös. När vi träffades hade jag extremt lite pengar (ensamstående mamma och student) och vi bestämde att dela lika på det vi hade för att jag skulle ha få alls över till att göra kul saker med honom. På den vägen har det varit tills nu när vi flyttade isär.

Han har alltid varit missnöjd med att pengarna inte gett honom lika del i deras uppfostran (hans åsikt) medan jag alltid hävdat att för att ha rätt att huta åt barn som om man var deras förälder måste man också visa dem lika mycket kärlek.

Nu tycker jag att det är rent osmakligt att omedelbums börja villkora den delade kassan med att han ska ha rätt att komma hit och bossa om vem som ska diska etc. Särskilt då som han inte själv gör många knop.

Vardagslyx och Caroline:
Han har alltid resonerat om att han tycker att det är rimligt att han ser mig och vår gemensamma dotter som sin hela familj och att jag borde tycka att den är lika mycket värd som familjen där alla tre barnen ingår. För mig är det inte så. För mig är min familj min man och mina tre barn. No more, no less. När ett eller flera av barnen är borta saknar jag. Det betyder inte att det inte finns poänger med att vara ett, två eller rentav tre barn kort. Man kan göra andra saker då och att vara helt barnlös då och då är också viktigt för en relation. Men jag Saknar dem samtidigt.

Anonym sa...

För mig är det inte så. För mig är min familj min man och mina tre barn. No more, no less.

Absolut! Om man ingår ett seriöst förhållande med nån som redan har barn (om inte barnen redan är vuxna och utflugna) så bildar man en ny familj som innehåller alla barnen.

-Rob