9 juni 2010

Vädret

Det regnar här hos mig idag
Jag har egentligen inget emot regn,
är inte av de som klagar på vädret och
beter sig som om allt är meningslöst
om det inte är sol
Men just idag skulle jag vilja ha sol
för det är juni och jag är ledig och
då skulle jag vilja vara ute och gräva i trädgården
eller sitta på balkongen med iste och bok
(Jag som inte ens gillar iste, var fick jag det ifrån?)

Jag längtar efter något jag inte kan nämna
och det är inte vädret det är fel på
Det skulle kunna ösregna och vara 10 plus hela sommaren
Om jag hade det jag vill ha
Om jag var det jag vill vara

Sorgen i magen äter min energi och gör mig tung och trött
Jag ska skriva ett brev till min mamma
men jag vet inte vad jag ska skriva
Ett artigt brev utan känslor
eller ett som betyder nåt för mig?
Och vad skulle det i så fall innehålla?

Och hela tiden den gnagande känslan av skuld
Av att alla kan utom jag

Vädret, ja
Min mamma pratar alltid om vädret
Om väder och vind som hon säger
Ett säkert samtalsämne från förritin
Det funkar inte längre

Inga kommentarer: