1 juli 2010

Idag ska vi till familjerådgivningen
En vilt främmande människa ska ställa frågor
och skapa sig en bild av oss för att kunna
hjälpa oss att rädda vår relation
Vi ska prata med varann inför honom
Så var upplägget förra gången och det lär vara
samma nu

Jag känner mig åtalad
Som att allt är mitt fel
Som att det är honom det är synd om och jag
som är den dumma, den onda som har satt oss i detta
Jag vet att det inte är så och att
ingen familjerådgivare tänker så
Men det är ändå känslan i magen denna morgon

Vad händer sen?
Vad kan hända?
Vad hoppas jag på?

Jag vet verkligen inte

Jag är död inuti och hoppas vakna till liv
men hur det ska gå till vet jag inte

Även om det skulle vara möjligt att leva utan sex och lust
(dvs om relationen skulle överleva det)
så är det inte ett liv jag vill ha
Jag vill vilja
Jag vill känna lust och längtan
Jag vill kunna sakna och
jag vill kunna känna glädje när vi ses

Jag vill vara mer än kompisar

Frågan är om en familjerådgivare kan
hjälpa till
med det

5 kommentarer:

Anonym sa...

Han kanske kan hjälpa till med hur ni ska formulera er för varandra, så att den andre verkligen förstår. Ibland tror man att man är tydlig men ser inte hur man lägger in både anklagelser och skuld i sina uttryck och ibland är man faktiskt tydlig men den andre lyssnar inte fast att den tror att den gör det utan tar det som kritik.

Jag har hört att om man upprepar det den andre sagt ordagrant utan ett enda tillägg eller reducering eller omskrivning så kan man upptäcka hur mycket egna tolkningar man gör av dessa ord istället för att verkligen höra vad den andre säger. Och ger man tillbaka dessa ord exakt som det var kan den andre också förstå vad han/hon säger.

Fortfarande lycklig sa...

Hans tanke är att vi ska få hjälp att kommunicera. Varje gång kommer vi att få hemläxa som vi ska göra tillsammans och som består av olika kommunikationsövningar. Dem ska vi sedan diskutera med honom när vi ses. Jag tror att det kommer att bli bra. Men jag är långt ifrån säker på att det räddar relationen.

Anonym sa...

Låter mycket bra! För vad ni än bestämmer er för att göra med er relation så gör en bra kommunikation det möjligt att nå en acceptans, förståelse och respekt för varandra även om ni inte tycker lika eller är överens. Det måste vara lättare att gå vidare därifrån sen. Väntar med spänning på fortsättningen. Hur ofta ska ni gå?

Fortfarande lycklig sa...

Jag tror att det kan bli bra kommunikation. Vi kan det redan bättre. Även om det kan bli lite lätt "affärsmässigt". Sen får vi se vart det tar oss.

Vi ska gå varannan vecka nu ett tag, sen få vi se om det blir oftare.

Caroline sa...

Lycka till, på vägen, mot att du ska bli nöjd och lycklig med dig, och med din partner. Och hoppas du får skön sommar :)